Adem in... De beleving van Jan van Galen

Jan van Galen heeft het heft in eigen hand genomen en gaat werk maken van zijn golfspel. Op GOLF.NL deelt hij zijn enthousiasme en ervaringen tijdens zijn journey van 100 dagen, die van hem een betere en tevreden golfer moet maken. Deel 11: in het spoor van Bryson DeChambeau door Jan van Galen.

Hier lees je zijn beleving:


Je staat er versteld van wat je op internet allemaal kunt opduiken over golf. Zo stuitte ik op de nieuwe ademhalingstechniek van Bryson DeChambeau, ofwel The Mad Scientist. Op zijn geheel eigen wijze is hij het heel anders gaan doen en dat resulteerde in minder stress, zich vrijer en tegelijkertijd parater voelen, een betere focus en een nóg verder bereik van zijn ellenlange slagen. Zoete koek Ook slaapt Bryson nu dieper en staat hij fitter op. Ik dacht direct aan mijn eigen, nogal oppervlakkige ademhaling, waardoor ik mij wat opgejaagd kan voelen. Daar wordt mijn spel niet beter op. Dat weet ik, maar hoe onlogisch ook, het is nooit in mij opgekomen er iets aan te doen.

Maar had golfbewegingsexpert Liesbeth Pauwels mij er niet al op gewezen, toen zij een maand geleden sleutelde aan mijn mobiliteit? Vertelde zij niet en passant dat bewust ademen tussen de slagen door en tijdens je pre-shot routine veel spanning weghaalt en zo zorgt voor meer rust je hoofd en een betere focus? Ik nam het toen aan voor zoete koek, want ach, ademen kunnen we toch allemaal?


Zenuwstelsel Het lijkt mij een must om het er nu wel eens goed over te hebben en Liesbeth ontvangt me opnieuw met open armen Ze komt wel direct to the point: “Ga vanaf nu vooral door je neus ademen en doe dat traag en laag, dus vanuit je buik. Voor je gezondheid is het beter, maar ook voor je prestatieniveau. Het activeert het parasymatisch zenuwstelsel, je longcapaciteit vergroot en opgebouwde stress vermindert. Wat DeChambeau lukt, lukt jou ook!”. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ze niet doelt op de lengte van zijn slagen.


Middenrifspier Liesbeth laat me langzaam een aantal ademhalingsoefeningen doen, soms liggend op een zij of op mijn rug, dan weer steunend op een knie en met beide handen kruiselings op de borst. Alles is gericht op de middenrifspier, maar ook op de bovenste ruggenwervels ter hoogte van mijn schouderbladen en mijn bovenrug, om juist daar de rotatie te vergroten, zodat mijn swing soepeler gaat lopen. Liesbeth verduidelijkt: “Gericht ademen zet de middenrifspier beter in beweging. Die er is voor onze houding en stabiliteit”.


Luchtiger “Met een goede ademhaling speel je echt een stuk beter, ongeacht je handicap of je leeftijd, maar de meeste golfers zijn zich er totaal niet van bewust en doen het te snel en te hoog, zeker als ze een moeilijke bal moeten slaan, als anderen staan te kijken of als ze putten voor een dubbel bogey of een streep”. Liesbeth laat mij opnieuw een serie oefeningen doen. Het voelt al anders aan, wat luchtiger. Maar met één sessie ben ik er natuurlijk niet. Ze vraagt me de videocursus Fundamental Routines op haar site LP Golf Performance te checken en geeft nog een slotadvies mee. “Oefen niet alleen op de baan, maar vooral thuis, op elk gewenst moment. Het moet een automatisme worden”.


Visualiseren Op de fiets naar huis adem ik kalm in en uit. Door mijn neus! Ik visualiseer een pre-shot routine op hole 4 van Amsteldijk. Ik zie de vlag achterop de green staan, bepaal mijn clubkeuze, ga achter de bal staan, adem rustig en sla ontspannen af. De balvlucht is prachtig en eindigt pal voor de green. Nu alleen nog een chipje en een puttje. Ik trap relaxed door en haal opgelucht adem.



Bron: GOLF.NL

Geschreven door Jan van Galen

Disclaimer: deze training vond eerder plaats voor de lockdown maatregelen.

3 keer bekeken0 reacties