Hoe fysieke training jouw golfswing kan verslechteren.


Beste fantatieke golfer,

Golfswing oefeningen in de gym. Je kent het; een oefening waarmee je je swing nabootst met gewichten of elastieken. Lijkt super cool en effectief. Maar is dit wel écht zo goed als je denkt?O, en lees vooral door want ik heb je nog iets heel speciaals voor jou!

Als je een golfer bent, en je enkels of heupen zijn stijf, je hamstring flexibiliteit zou wat werk kunnen gebruiken, je bovenrug kan niet goed bewegen of je kunt geen kracht vanaf de grond genereren, dan zullen deze problemen absoluut niet worden opgelost door het nabootsen van je swing die je al elke dag zeven uur oefent. ‘It’s like practicing a bad swing and hoping your game gets better’.

Wervelkolom

Een veel voorkomend probleem bij golfers is een onbeweeglijke wervelkolom. De bovenrug (thoracale wervels) zit bij de meeste golfers helemaal op slot. Hierdoor kunnen ze geen goede verlenging krijgen en al zeker geen rotatie. Dit vraagt om compensatie ergens anders in het lichaam, de onderrug (lumbale wervels). Oftewel, de nummer één moordenaar in golf.

Swingbewegingen kunnen dit eenvoudig niet verhelpen. Ben je zelf beperkt in je rug of heupen, dan is wellicht een persoonlijk één op één coachings traject wat je nodig hebt. Onder de juiste persoonlijke begeleiding kun je die pijnlijke blessures voorkomen, en zelfs verder leren slaan.

Hersenen

Wat gebeurt er nog meer als je met extra gewicht de swing ’traint’? Tijdens een poging de swing te repliceren, slaan je hersenen die informatie op. Na het uitvoeren van talloze veranderde swingpatronen in de sportschool, gaan deze gewoontes over in je swing. Hierdoor word je ‘swingmechanica’ beïnvloed. In een poging je gezochte swingpositie te vormen, offer je dus de techniek en stabiliteit op. Hierdoor worden onnodige compensaties gemaakt die zelfs tot blessures kunnen leiden.

Wat maakt je dan wél een betere golfer ? En hoe kun je wél effectief trainen in de sportschool?

Bewegingskwaliteit

De beste manier richting optimalisatie van je trainingsprogramma is te beginnen met correcte en voldoende mobiliteit, stabiliteit, bekken-, intrinsieke- en neurologische controle, coördinatie en balans. Hier ligt de focus op het verbeteren van je bewegingskwaliteit. Ook wel ’functionele training’ genoemd. Oefeningen met eigen lichaamsgewicht, of elastieken die jouw beweging en lichaam ondersteunen, op een gecontroleerde manier. Wekelijkse personal coaching sessies zorgen ervoor dat je consequent traint, in je ritme blijft en houden je verantwoordelijk. Dé formule om deze winter echt progressie te boeken.

Ondanks dat je dit wel verwacht als je een golf-fit programma gaat doen en met alle beste bedoelingen, kunnen ‘swing’ fysieke oefeningen schadelijk zijn voor je lichaam én swing.

Bijgaande balansoefening , op blote voeten, helpt je alvast op weg naar een stabielere basis. De afwezige basis heeft de meeste aandacht nodig en kan je écht een betere golfer maken, ook op lange termijn!

Gratis WORKOUT VIDEO

Mijn nieuwe 20 minuten durende workout video in 720p HD kwaliteit bied praktische oefeningen voor meer BALANS, KRACHT, FLEXIBILITEIT en MOBILITEIT.

Een goede video zoals deze vervangt natuurlijk geen persoonlijk advies en begeleiding. Jouw lichaam heeft waarschijnlijk blessures in het verleden gehad waar je nu nog last van hebt. Waarschijnlijk voel je ook dat bepaalde spieren stijf of zwakker zijn. Of wil je gewoon meer energie en niet meer moe zijn tijdens de tweede 9 holes?

Wat het ook is, jouw lichaam is uniek, en dat verdiend persoonlijke, professionele aandacht. Door mijn studie bewegings- wetenschappen aan de Universiteit van British Columbia, in Canada en mijn jaren lange samenwerking met Jason Glass, werelds beste Golf fitness specialist heb ik geleerd hoe ik elk lichaam in korte tijd kan transformeren.

Bereid je nu voor op het nieuwe seizoen en werk tijdens het najaar van 2017 actief en consequent aan je kracht, conditie & flexibiliteit.

Voor meer informatie over coaching mogelijkheden email mij hier.

Fotografie: Ralph Reniers Media

Deze blog is geschreven in samenwerking met Regio Golf Magazine.


897 keer bekeken

CONTACT  US 

LP GOLF PERFORMANCE

+31 (0)6 - 46 19 06 31

info@lpgolfperformance.nl 

  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2020 LP CONSULTING  - ALL RIGHTS RESERVED.