De wetenschap achter verder slaan


Foto: SuperSpeed Clubs


De twee grootste kansen voor golfers zijn explosiviteit en nauwkeurigheid. Veel golfers denken dat ze juist sterker moeten worden, maar hoe weet je nou of dat zo is? Werk je nog (vooral) aan kracht en merk je dat je (bijna) geen ruimte meer hebt om te draaien? Of mis je de mobiliteit in de golfswing? Misschien is meer mobiliteit ook niet per se nodig voor je, maar zou je dat wel graag willen? Twijfel je of het wel een verschil maakt en weet je niet hoe en waar te beginnen. Kracht of souplesse, wat is nou goed?


Omdat ik zie dat ambiteuze golfers hiermee worstelen, omdat je graag verder wilt komen zonder harder te hoeven trainen en omdat ik weet dat dit de toekomst van golf is. Dan is dit artikel voor jou. Ik neem je daarom mee in de wetenschap, die de antwoorden op je vragen duidelijk zal maken.



De afgelopen dertig jaar zijn we geëvolueerd van de benadering van training op lichaamsdeel naar een veel intelligentere benadering van training op basis van bewegingspatronen. In deze manier van de beweging bestuderen zien we dat het lichaam bestaat uit een afwisselend patroon van mobiele en stabiele gewrichten. Daaruit zijn ook de termen mobiliteit en stabiliteit ontstaan. Mobiliteit is niet hetzelfde als flexibiliteit. Daarom even de juiste definities van deze termen.


Mobiliteit is het vermogen van een gewricht om actief te bewegen door een bewegingsbereik.


Stabiliteit is het vermogen om een ongewenste beweging te weerstaan.


Lenigheid of flexibiliteit is het vermogen van een spier of spiergroep om passief te verlengen door een bewegingsbereik. Hoe korter de spieren hoe minder flexibel.


De gewrichtsketen in het lichaam verloopt als volgt:

Mobiele gewrichten: enkel, heup, bovenrug, schouders, pols, nek.

Stabiele gewrichten: voet, knie, onderrug, schouderbladen, elleboog.






Simpel proces


Een verlies in functie in een gewricht beïnvloedt direct de functie van het gewricht erboven en/of eronder. Het is een simpel proces: verlies in enkelmobiliteit vertaalt zich naar kniepijn. Verlies in heupmobiliteit, vertaalt zich naar pijn in de lage onderrug. Verlies mobiliteit in de bovenrug en je krijgt nek- en schouderpijn, of onderrug klachten. Processen zoals deze vergroten de kans op blessures, maar verminderen ook het vermogen om effectief te draaien en daarmee verlies je direct afstand én nauwkeurigheid in de slagen. Om ver te kunnen slaan is het essentieel dat de heupen mobiel zijn, de lage rug stabiel, bovenrug mobiel, schouderbladen stabiel en schouders mobiel.


Golfers creëren dus daadwerkelijk een groot verschil wanneer ze gericht met deze twee atletische bewegingspatronen aan de slag gaan. Vooral omdat golfers gemiddeld meer dan honderd golfballen per week slaan. Honderden explosieve eenzijdige rotaties uitvoeren per week heeft een aanzienlijke impact op de onbalans van de spieren en gewrichten en kan leiden tot overbelastingsblessures. Slimmer trainen dus, dat is de boodschap.


Een effectief persoonlijk en golfspecifiek programma begint met het testen van de huidige mogelijkheden. Middels de test van het Titleist Performance Institute kom je erachter of de focus op stabiliteit of mobiliteit zal komen te liggen, dat is bij iedereen namelijk anders. Elk lichaam en iedere situatie is uniek. En toch gaat het er niet per se om of je alle zestien testen perfect kunt uitvoeren. Het is behoorlijk onderschat hoeveel waarde het brengt om te weten of je iets kunt doen en of het pijn zal doen. Bewustwording van waar je op dit moment bent is goud waard: een super power. Dit perspectief biedt ruimte voor blessurepreventie.




Kwaliteit


Omdat ik weet dat je slim wil wilt trainen en meer uit je spel en lichaam wilt behalen. Want je kunt namelijk nooit over investeren in kwaliteit van trainen en gezondheid, vooral in deze tijden. Ik heb een training ontwikkeld met jou in gedachten, de frequente golfer die blessures wil voorkomen, met meer zelfvertrouwen wil golfen én met de beste technieken aan de slag wil gaan. Daarom kan ik niet wachten tot je in deze ongelooflijke routines duikt die niet alleen mezelf hebben gered, maar ook honderden spelers die ik onderweg heb geholpen.

Mijn online training de ’fundamental routines’ is een training met alleen de beste golfyoga, TPI en fitnessoefeningen die ik het afgelopen decennium heb verzameld. Ik heb ontdekt dat deze specifieke methode de basis vormt voor alle golfers. Het voelt goed om, naast de Golf Yoga Retraite, educatie én individuele coaching, ook online de missie van LP Golf Performance te mogen uitdragen: om vanuit een veilige omgeving een gezonde fitte golfgemeenschap te ontwikkelen. Bijna negen jaar lang werkte ik met hart en ziel vanuit verschillende locaties in Nederland en Europa, en nog steeds! Maar nu is mijn methode toegankelijker dan ooit. Start vandaag nog mét korting



Liesbeth Pauwels

B. Kinesiology, University of British Columbia

Titleist Performance Institute certified

SuperSpeed Level 3 certified

Registered Yoga Teacher

* Disclosure

This page may contain affiliate links that earn me a small commission, at no additional cost to you.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Nationaal Golfmagazine.

Vragen over dit artikel of samenwerkingen kunnen direct naar info@lpgolfperformance.nl

Fotografie: Ralph Reniers Media

9 keer bekeken

CONTACT  US 

LP GOLF PERFORMANCE

+31 (0)6 - 46 19 06 31

info@lpgolfperformance.nl 

  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube

Copyright © 2020 LP CONSULTING  - ALL RIGHTS RESERVED.