top of page

Menstruatiecyclus is in sport een taboe, maar beïnvloedt daadwerkelijk prestaties.




Liesbeth Pauwels (midden) met de golfprofessionals Jana Melichova´ (l) en Sára Kousková. (Foto Tristan Jones)



Als Golf Performance Coach werk ik, Liesbeth Pauwels, voornamelijk, maar niet uitsluitend, met dames professionals en internationale topamateur meisjes waaronder ook deelnemers in het veld van de Dutch Big Green Egg Open van de Ladies European Tour 2023. Mijn persoonlijke begeleiding gebeurt op fysiek en/of mentaal vlak.


Taboedoorbrekend Er is geen vrouw in de wereld die niet in haar leven geconfronteerd wordt met de uitdagingen of klachten die samenhangen met de menstruatiecyclus. En toch wordt er vanuit de golf opleidingsinstituten en beleidsmakers op zowel amateur- als topsportniveau nauwelijks tot geen rekening mee gehouden. Op het professionele circuit wordt middels de app CycleMapping (beschikbaar voor LET-speelsters) en het LET Performance Institute wel de nodige stap gemaakt. De menstruatiecyclus is een onderwerp dat meer onderzoek en aandacht verdient in de golfsport.


Biologie De fysiologie en anatomie van vrouwen is uniek en tegelijk complex. Het lichaam van een vrouw is ontworpen om een ontwikkelende foetus negen maanden te dragen en ter wereld te brengen. De structuur van de heupen en bekken is daarop aangepast (Q angle). Het lichaam heeft borstklieren om melk te produceren. Vrouwen hebben een menstruatiecyclus en schommelende hormonen. De duur van de cyclus, intensiteit en de symptomen variëren per vrouw. De symptomen kunnen zich manifesteren op mentaal, fysiek en/of emotioneel gebied. De hormonale schommelingen zijn positief en negatief te beïnvloeden door voeding, slaap, stress, beweging en omgeving.

Topsport Als golfbewegingsexpert maak ik programma’s specifiek gericht op de vereisten van de eenzijdige explosieve rotatiebeweging (de golfswing) en 3 tot 4-daagse wedstrijden. Mijn individuele schema’s zijn daarnaast aangepast op de menstruatiecyclus van mijn studente. In de topsportwereld is het niet hebben van een menstruatie bijna normaal. Dan wel door de beïnvloeding van de pil of door overtraining. Zonder menstruatie hoeven vrouwelijke golfers zich niet aan te passen aan een trainingsschema of trainingskamp, er kan zogezegd doorgetraind worden. Ze kunnen een wit rokje aan. Zelfs in teamverband met een witte dresscode is er geen ’gedoe’. Tijdens ongesteldheid houden de minimale gelegenheid tot toiletten in de golfbaan en rondjes boven de vijf uur veel vrouwelijke golfers letterlijk van de baan af. Desondanks het praktischer lijkt te zijn, is het wenselijk en vooral gezond om te menstrueren in plaats van niet te menstrueren. Dat voorkomt gezondheidsproblemen zoals osteoporose. Laat ik vooropstellen: zonder gezondheid is er geen performance.


Trainingsschema Je leert met deze vragen jouw cyclus beter kennen, dat is het allerbelangrijkste. Dat helpt je jouw specifieke golffitness trainingsplan te optimaliseren. Als coach integreer ik deze vragen in mijn intake. Het maakt niet uit of men junior, college, professional of amateur is. 1. Wanneer was je voor het eerst ongesteld?

2. Hoelang is je cyclus?

3. Wat is je beste dag?

4. Wat is je slechtste dag?

5. Wat is je beste week?

6. Welke symptomen (buikpijn, mood swings, rugpijn, migraine, acne etc) heb je, en wanneer?

6. Heb je geen cyclus, en voor hoelang?


Presteren Op basis van wat we weten van de wetenschap, kunnen we vaststellen dat de menstruatiecyclus van invloed kan zijn op hoe je je voelt, hoe je presteert én de vooruitgang die je boekt. Een cyclus bestaat voor iedere vrouw uit pieken en dalen van dezelfde hormonen, toch ervaart iedereen haar cyclus anders. Uiteindelijk kan alleen jij bepalen wat het beste is. Luister goed naar de signalen van je lichaam en leer ze kennen. Communiceer dat met jouw team.


Aanpassen Tijdens de fase van menstruatie zijn de klachten en symptomen variërend per persoon. Zelfs met pijn en krampen is niet golfen (soms) geen optie, zeker op het professionele en Amerikaanse collegegolf circuit. Voor grote wedstrijden en met een druk (inter-)nationaal schema is het bijna onmogelijk om even een paar dagen van de radar te zijn. Het kan zomaar dat je in het weekend ongesteld wordt. Daarvoor moet je ook voorbereid op zijn. Denk aan extra rust en selfcare tussen de rondes. Wat je ook kunt aanpassen is het type training, de oefeningen, volume en intensiteit.


Holistisch Zo’n klein artikel: zo’n complex, interessant en integraal onderwerp. Hopelijk kan het jou of iemand anders helpen. Ik heb opgeschreven wat ik zelf zou willen dat mij vroeger verteld was. Voor coaches die werken met junior girls of vrouwen zou dit kunnen dienen als fundamentele kennis of als reminder. Voel je de behoefte iets met mij te delen of heb je een vraag? Je bent altijd welkom een dm via Instagram @lp.golf.performance of een email naar info@lpgolfperformance.nl te sturen.



Dit artikel verscheen eerder in Nationaal Golfmagazine 2023

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page